Judita Popović: REM nezakonito dao dozvolu za emitovanje ruskom mediju na nemačkom jeziku

Deset dana pre najavljenog početka emitovanja programa ruskog državnog medija RT na nemačkom jeziku REM izdaje dozvolu za emitovanje RT auf Deutsch. Judita Popović iz Saveta REM-a navodi da Regulator po zakonu nije mogao da odobri izdavanje dozvole ruskom mediju, kao i da je u pitanju pokušaj da se zaobiđu nemački propisi i da se do njihovog tržišta dođe putem prekograničnog reemitovanja programa.

Na sajtu Regulatornog tela za elektronske medije objavljeno je da je 6. decembra ove godine izdata dozvola za emitovanje programa u kablu mediju RT auf Deutsch (RT DE; RT na nemačkom).

Desilo se to nekako baš pred lansiranje informativnog 24-časovnog kanala za nemačko govorno područje pod istim skraćenim nazivom (RT DE) koje je za danas na svom sajtu najavio RT (nekadašnji Russia Today), koji je u vlasništvu ruske državne kompanije TV Novosti.

RT je još ranije najavio da, pored programa koji se već emituje onlajn, u decembru namerava da pokrene emitovanje programa preko satelita.

 Međutim, nekoliko sati nakon početka emitovanja, RT-ov Jutjub kanal na nemačkom jeziku RT auf Sendung (srp. RT uživo) uklonjen je danas zbog kršenja pravila te platforme za deljenje video-sadržaja. Program se ipak može pratiti na sajtu RT na nemačkom jeziku.

Zaobilaženje nemačkih propisa uz pomoć Srbije

Informacija o izdavanju dozvole kablovskom kanalu na nemačkom jeziku na sajtu REM-a govori da je odluka o izdavanju dozvole doneta 6. decembra, kada je Savet REM-a održao svoju 408. vanrednu sednicu. Ta tačka, međutim, ne nalazi se u objavljenom dnevnom redu.

Članica Saveta REM-a Judita Popović kaže za Cenzolovku da je ta tačka naknadno uvrštena u dnevni red i da je za izdavanje dozvole glasalo osam članova Saveta, dok je ona jedina bila protiv.

„Kako se može videti iz njihovog zahteva, koji pledira na hitno rešavanje, u pitanju je ruski medij, sa sedištem u Rusiji, gde se nalazi i većina zaposlenih i odakle će biti emitovan program. Nameravaju da emituju program u Srbiji, ali i van Srbije“, navodi Popović naglašavajući da je odluka Saveta REM-a nezakonita.

Ona objašnjava da se dozvola za emitovanje izdaje fizičkom ili pravnom licu koje je u nadležnosti Republike Srbije (čl. 79 Zakona o elektronskim medijima), što sa RT DE nije slučaj. Dalje, sporno je i to što program neće biti emitovan na srpskom jeziku, što je, kako navodi, preduslov za dobijanje dozvole za emitovanje.

Zahtev ruske strane poziva se na Evropsku konvenciju o prekograničnim televizijama, navodi Judita Popović, iz čega proizlazi namera ruskog medija da preko Srbije, a koristeći praksu prekograničnog reemitovanja programa, dospe na druga tržišta. Rusija inače još nije ratifikovala Evropsku konvenciju,  i u tom smislu Srbija se namestila kao zgodan partner za zaobilaženje nemačkih propisa.

Dozvola koja je izdata televiziji RT DE važi od 6. decembra ove godine do 6. decembra 2029.

Kao pružalac medijske usluge navedena je Nezavisna neprofitna organizacija TV Novosti, Moskva–Rusija, čiji je RT sastavni deo. Odlukom tadašnjeg premijera Vladimira Putina, 2008. godine TV Novosti su svrstane na listu ruskih organizacija od strateške važnosti za državu.

Iako je dozvola izdata u Srbiji, RT auf Deutsch nema ovde registrovanu ispostavu, te je za sedište navedena adresa u Moskvi, a kao ovlašćeno lice za zastupanje naveden je Aleksej Nikolov (generalni direktor i izvršni urednik RT), dok je kao glavni i odgovorni urednik navedena Margarita Simonjan, koja je i glavna i odgovorna urednica RT.

Za adresu elektronske pošte naveden je mejl Ljubinke Milinčić, glavne urednice Sputnjika na srpskom, koji je u vlasništvu takođe medijske državne firme Rossiya Segodnya (Росси́я сего́дня). Glavna urednica i u toj kući je Margarita Simonjan.

Cenzolovka je poslala pitanja na mejl adresu Ljubinke Milinčić u vezi sa dobijanjem dozvole za emitovanje RT DE u Srbiji i ambicijama novog kanala na nemačkom jeziku.

A što ne traže dozvolu direktno od Nemačke?

RT je još letos pokušao da u Luksemburgu ishoduje dozvolu za emitovanje programa za nemačko tržište, ali su bili odbijeni uz obrazloženje da „pružalac medijskih usluga ima sedište u Nemačkoj (RT DE Productions GmbH, prim. aut.), a značajan deo osoblja kome je povereno pružanje audiovizuelnih medijskih usluga ima sedište u Berlinu, TV program podleže nemačkoj jurisdikciji“.

Zašto RT ne traži dozvolu direktno od Nemačke? Jer bi ih, sva je prilika, odbili. Iz Medijskog zavoda Berlin–Brandeburg (MABB) ranije je nemačkim medijima rečeno da je MABB po saznanju za planove RT-a u Nemačkoj pisao emiteru i skrenuo mu pažnju da princip distance od države važi za sve oblike emitovanja. Drugim rečima, licenca se ne može dati državnim emiterima, što RT de facto jeste.

Današnje uklanjanje RT-ovog kanala na nemačkom sa Jutjuba pak nema veze s ovim načelom. Tako je barem saopšteno.

Na sajtu RT na engleskom jeziku navedeno je da je Gugl, kao vlasnik Jutjuba, saopštio da je kanal na nemačkom uklonjen jer je njegovo kreiranje prekršilo raniju zabranu uvedenu tom mediju.

Jutjub je krajem septembra uklonio dva kanala RT-a na nemačkom jeziku s obrazloženjem da krše politiku zabrane širenja dezinformacija o kovidu 19.

Najnovije uklanjanje RT-ovog kanala na nemačkom, kako prenosi sajt RT na engleskom jeziku, posledica je zabrane koju RT ima na pokretanje i upravljanje novim Jutjub kanalima.

Najavljujući početak emitovanja programa na nemačkom, RT je saopštio da će, osim preko satelita, taj program biti moguće pratiti i onlajn, preko društvenih mreža, te preko RT aplikacija na smart televizorima, kao i preko njihovih aplikacija za telefone. Najavljena je i mogućnost praćenja programa i preko drugih platformi.

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Scroll to Top