Nemamo nameru da gušimo ni slobodne ni bilo koje druge medije, reč je o uobičajenoj poslovnoj saradnji u kojoj od „Telekoma” iznajmljujemo slobodne kapacitete optičkih kablova.
Žestoka rasprava zbog saradnje „Telekoma” i „Telenora” toliko se zahuktala da im SBB, uz pomoć svojih televizija N1 i Nova S, na dušu stavlja „gušenje slobodnih medija”. U toj baražnoj vatri saopštenjima „Telekom” spočitava SBB-u nervozu zbog ekspanzije konkurencije i zloupotrebu svojih medija, dok „Telenor” odbacuje sve što mu SBB stavlja na teret i poručuje „Junajted grupi” da radi u skladu s principima slobodnog tržišta. U delu opozicionih medija sukob je dobio i međunarodne razmere, pa je kao zainteresovan za navodni slom SBB-a naveden i Viktor Orban, iako priznaju da im „nije jasno koji je osnov zainteresovanosti predsednika Mađarske”.
Kakva je uloga „Telenora” u ovom kablovskom trouglu za „Politiku” otkriva Goran Vasić, strateški savetnik za razvoj poslovanja generalnog direktora „Telenora”.
Da li, uz pomoć „Telekoma”, gušite slobodne medije u Srbiji?
Ne. Nemamo nameru da gušimo ni slobodne ni bilo koje druge medije. Reč je o uobičajenoj poslovnoj saradnji u kojoj od „Telekoma” iznajmljujemo slobodne kapacitete optičkih kablova. Takve ugovore trenutno imamo i sa VIP-om, „Orionom”, kao i sa SBB-om. Ta infrastruktura nam je potrebna jer ulazimo na tržište distribucije TV kanala.
Da li to znači da „Telenor” postaje nov kablovski operater?
Upravo tako. Naša ambicija je da budemo nov igrač na tom tržištu. I kako „Telenor” kao neko ko trenutno ima nula odsto učešća na tom tržištu može da sabotira i guši nekog ko, prema analizi RATEL-a, na tom istom tržištu zauzima 46,1 odsto. Ovde se radi o nelojalnoj konkurenciji, o želji da se spreči pojavljivanje novog operatera i pričom o nekakvoj sabotaži medija utiče na odluku Komisije za zaštitu konkurencije. To im, nadam se, neće poći za rukom.
Medijski zakoni omogućavaju operaterima i da distribuiraju i da proizvode program, da li planirate da pokrenete svoju televiziju?
Tek ulazimo u ovu oblast, tako da ne razmišljamo o proizvodnji svojih kanala i sadržaja. Ta ideja je trenutno daleko od nas.
Da li će „Telenor” kao nov kablovski operater svojim gledaocima ponuditi i N1 i K1? Da li će vaši korisnici, metaforično rečeno, moći da gledaju i Minju Miletić i Jovanu Joksimović?
To je naša namera, da težimo što raznovrsnijoj ponudi. U interesu korisnika je da ima što veći izbor kablovskih operatera. Nažalost, u ovom ratu se ne govori o tome šta je dobro za korisnike, odnosno da je za kvalitetnu uslugu i niže cene dobro imati konkurenciju. Razgovaramo sa svim medijskim kućama i operaterima, a s nekima smo to već i obavili.
Da li ste razgovarali s „Junajted grupom”?
Jesmo.
I?
Odbili su nas, za sada. Nadamo se da će ponovo razmotriti naš predlog i pristati na saradnju po komercijalnim uslovima, a to su uslovi koji važe i na domaćem i na međunarodnom tržištu.
„Telenor” i SBB su 2016. godine sarađivali slično kao što to danas čine „Telenor” i „Telekom”, vi ste tada bili u timu SBB-a. Da li je tada bilo reči o gušenju državnog operatera?
Ni tada ni sada nije bio cilj gušenje konkurencije. Samo što sada imate jednog operatera koji je dugo bio dominantan na tržištu i navikao se na tu poziciju.
Medijskom čaršijom kruže priče da se „Telenor” ugovorom obavezao da će morati da traži odobrenje od „Telekoma” ukoliko dođe do njegove prodaje…
To nije tačno. Ugovor nije restriktivan ni po jednoj odredbi.
Nije tajna da su investicioni fondovi tu da bi zaradili, a kada se to desi, prelaze na neka druga tržišta. Ima li češki investicioni fond PPF, u čijem je vlasništvu „Telenor”, izlaznu strategiju?
Ispravka, PPF je privatna investiciona grupa, a razlika je u tome što u poslovanju koriste isključivo svoj novac. A novac koji ulažu ne samo u Srbiji već i u regionu pokazuje da veruje u ovo tržište. Odluka da uđemo u distribuciju TV sadržaja je grupna, u mobilnoj telefoniji imamo lidersku poziciju, a ovo tržište nije tako malo. Tu smo…
Izvor: Politika