Šta je Facebook Explore Feed i zašto ga testiraju baš u Srbiji

Ako ste se jutros probudili u Srbiji i zatekli malu sivu raketu na svom Fejsbuk njuzfidu – znajte da niste samo korisnik. Vi ste zamorče. Deo eksperimenta koji se upravo sprovodi u Slovačkoj, Gvatemali, Kambodži i – Srbiji. Sa razlogom.

Od deset najjačih medijskih stranica u Srbiji vodila sam četiri. Od deset najvećih zabavnih stranica sarađivala sam sa pet. Živim na Fejsbuku i delimično od njega. Zato mi verujte na reč – Fejsbuk odavno nije samo društvena mreža.

Fejsbuk je platforma za uzimanje i prodaju vaših podataka, ali ovog puta su preterali.

U gluvo doba noći, bez objave rata, Fejsbuk, najveća internacionalna društvena mreža za distribuciju sadržaja i informacija je lansirala kešom navođeni projektil, upakovan u šarmantnu malu raketu. Eksplozija uveliko odjekuje vašim njuzfidom, smartfonom i sterilno belim salama za sastanke širom sveta.

Ova nova opcija nazvana je Explore feed, mada bi precizniji naziv bio – Exploit feed. I verujte mi, treba da vas plaši.

Prvo veliko masovno izumiranje

Fejsbuk nije napravio apdejt, napravio je genocid. Sve manje stranice, od lokalnih bendova, simpatične picerije na ćošku, korisnih gradskih portala, pejdževa sa poezijom – su mrtve ili na dobrom putu da to budu.

Stranice sa duhovitim forama su prepolovljene. Mali nezavisni portali svedeni su na analitiku nedostojnu naziva mas mediji.

U kokpitu rakete rame uz rame sa Gardijanom stoji stranica Gaće Barajevo, a ispod teksta o ukidanju besplatnog lečenja za decu sa retkim bolestima izlazi snimak kineskog friziranja mačaka. Šta ćete od ta dva videti – trenutno ne odlučujete vi. Digitalni gigant je odlučio da napravi test, onlajn nuklearnu probu. Digli su pravila igre u vazduh.

Fejsbuk je uradio nešto daleko opasnije od smanjenja vidljivosti postova. Smanjio vam je pristup informacijama.

Mole se marketinški gurui da se vrate instagramisanju svojih naočara za sunce. Fejsbuk vam nije
„sortirao zanimljive medije“ kao što pojedini naivno tvrde. Uloga medija nije samo da budu šareni i zanimljivi. Uloga medija je da vas upozore da se neko opasno zajebava sa životima vaše dece. Čak i kada to nije lajkabilno, veselo ili viralno. Posebno tada. Samo što – više to nećete videti.

Sve kritike o Stanijama i Sorajama i crnim hronikama su sada najmanji problem. Više se ne radi o relevantnom sadržaju, klikbejtu ili tome ko je kome ukrao vest.

Uvođenjem maltene obaveznog plaćanja postova Fejsbuk nije podelio medije na kvalitetne i nekvalitetne. Podelio ih je na bogate i siromašne. 

 

Više nije bitno da li je stranica vama zanimljiva ili ne, da li ima trista ili milion i trista fanova, da li je hitno ili je nebitno. Bitno je da Fejsbuk uzme pare.

Fejsbuk je rekao da želi da se bori protiv lažnih vesti.

Do sada je jedino što je razlikovalo lažne od pravih vesti bio autoritet medija koji su poverenjem izgradili stranice dovoljno velike da bez plaćanja mogu da budu čitane. Pravi mediji nisu planirali da plaćaju svaku svoju objavu – lažni jesu. Šta mislite, šta ćete sada videti?

Fejsbuk je rekao da dodatno želi da nas poveže sa naših prijateljima i očisti njuzfid

Toliko ga je očistio da vam sada prikazuje samo dosadne fotke vaših drugova iz osnovne i plaćene rekleme za laksative.

Ko hoće da se čitamo i dalje, ovo je moj profil, vidimo se kod Explore Feeda, skrenete desno.

PIŠE: Nina Gavrilović

IZVOR: Dnevni slom

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *